Normální holky v modelingu? HM "dělá, co může"...
Na facebooku na měl vyskočil výprodej v HM. Spousta věcí zlevněná o půlku a všude červená procenta a mínusy. Dokonalé... Proč si do přervané skříně nepřidat další kus oblečení, který si koupíte online, doma zjistíte, že vám nesedí a pak ho za dva měsíce litování vyhodíte. Při prohlížení letošní kolekce mě ale zaujala nejvíc jedna věc - posun řetězců ve vnímání ženského těla. Modelky - alespoň na internetu - jsou dnes pestřejší než bývaly. Nejsou to už jen hubené, vytáhlé holčiny. Dokonce i značka Nike se chlubí svou první plus size figurínou na krámě. Ale je to opravdu jen k lepšímu? No, zkusila jsem to prozkoumat...
HM jde opravdu docela vpřed. Když se podíváte na eshop ZARA nebo Mango, tak tam neuvidíte nic jiného, než holky, co mají nožičky jako hůlčičky a očividně mají regulérní podvýživu. Jasně - jsme ve 21. století, takže tam uvidíte alespoň různá etnika (což i v Čechách dává smysl, asiatů tady máme fůru, když už ne černochů). Eshop HM vás ale překvapí. Najdete tu totiž fotky bez (větší) retuše, plus size modelky a světe div se, dokonce těhotné ženy, protože i takováhle věc existuje. Wau... Člověku to na první pohled jako nijak radikální nepřijde, ale zkuste si schválně porovnat produktové fotky jiných řetězců. Neexistuje tam téměř nic jiného než vychrtlá vysportovaná běloška s pořádným poprsím, což reprezentuje asi 5% všech jejich zákazníků.
Jestli někomu vadí tlusté holky, protože je to nezdravé, fajn, ale tohle je taky nezdravé a všude se to propaguje...
Na jednu stranu je to skvělá zpráva. Konečně začínají některé oděvní firmy reflektovat to, že lidé jsou různí. Ale reflektují to, jak cca vypadá běžný občan? To už je trochu horší... Lidé mají totiž zásadní výrobní vadu, a to že stárnou. Což je něco, co se objevuje stále velmi zřídka, pokud vůbec. Plus size modelky jsou také možná fajn. Ale když se podíváte na holky, které prodávají svým tělem spodní prádlo, narazíte na vysportovanou hubenou frajerku, která předvádí tvarovací kalhotky. Ona je snad potřebuje, nebo co? Takže snaží se HM přiblížit normálním lidem? Haha... Snaží si získat mediální pozornost a prodat víc hadrů. Tečka. Prachy jsou za vším, na lidi netřeba se ohlížet.
A největší gol samozřejmě je, když takováhle holka dělá modelku "tvarovacího" prádla. Jako co taková potřebuje tvarovat? To je opravdu výsměch většině lidem...
Vidět je to leckde. Když se podíváte do plus size kolekce, nečekejte zdaleka nějaké velikosti L. Půlka plus size modelek, které člověk vídá na internetu, nejsou jen udělané holky prsa-zadek, ale obézní ženy, které si založily na cukrovku. Což je i případ oné slavné kampaně značky Nike, která vedle figurín velikosti 34 postavila jednu, která je široká jak tři takové. To není oslava diverzity, to je pouze pustá snaha vydělat na holkách, které se celý život těžce trápí před zrcadlem a dietami. Když pak zjistíte, že ani HM široké holky bez tak není schopné obléct a dává je nafocené ve fakt nelichotivém oblečení, tak to už je definitivní tečka za touhle snahou přiblížit se davu. (Ale vlastně se jim to docela daří, spousta ženských nemá v oblékání soudnost, úplně jedno kolik váží...)
Prostě vemte to samé v XL a bude to super outfit? Vážně HM? Každá holka si zaslouží být krásná a ne vypadat jako že se ráno nepodívala do zrcadla!
No vidíte, že to jde - fotky ze stejné kolekce, holky neskutečné šťabajzny a fuk kolik váží! Prostě jim dali lepší džíny...
Většinu katalogu stále tvoří modelky, které jsou nuceny svými modelingovými agenturami násilně hubnout jako o život a na jejich rukou a nohou v zásadě na první pohled vidíte, že jsou podvyživené. Což jasně, mám i doma lidi, kterým se tohle jaksi stalo od přírody, a věřte mi, že narozdíl od těch agentur, oni na to pyšní nejsou. Ale většina lidí fakt problémem příliš rychlého metabolismu netrpí. Takže to opět jen demonstruje trend posledních dekád - ukazovat malým holkám, že mezera alespoň 5 centimetrů mezi stehny je standard, do kterého se prostě musí vejít, jinak nejsou pěkné. Ok, to je blbost. Ale holce bojující několik let s anorexií už to vysvětlíte jen těžko.
Jediný normální, kdo tak v katalogu HM zůstává jsou většinou "těhule". Jinak se buď díváte na holku obézní nebo podvyživenou. Ale co většina populace? Většina populace si kupuje velikost 38-42, jsou kolem 25-50 let, nemají thigh-gap, mají na rukou a nohou nějaké maso a prsa mají v dost rozličných velikostech. Najdete v katalogu HM i takovou obyčejnou ženu z ulice? Budete se muset hodně snažit, ale s trochou štěstí možná jo:
Ano, ženy občas nosí v břiše nějaké děti. A kupodivu se i v tomhle stavu chtějí obléct... To je překvápko co? :D
Na závěr ukázka, že výjimečně se v HM objeví i modelka, která reprezentuje větší část populace...
Takže? Můžeme se sice radovat, že alespoň HM se snaží přiblížit svým zákazníkům a má od nich trochu realističtější očekávání a umí je dokonce (v některých případech) i dobře obléct bez ohledu na to, jak jim kde co narostlo. Ale pořád jsme s tou módou v jakémsi podivném digitálním pravěku, kde modelky prodávající Channel pro 60 leté zámožné stařenky jsou 19 leté vychrtlé Rusandy, na kterých ta nová kolekce vypadá jak stáhnutý starý gauč. Hledáme zoufale perfektní těla pečlivě vybraných modelek, které reprezentují sotva 5% populace. A když potřebujeme prodat hadry větší velikosti, vyřešíme to propagací obezity. Prostě pořád ze všech možných různých lidí vybíráme jen ty, co se nám zrovna podle našich marketingových expertů hodí k propagaci v médiích.
Lidi se ze mě dělají srandu, že tohle se nikdy nezmění a že jsem naivní. Ale já bych opravdu chtěla, aby módní řetězce ukazovaly i holky jako já nebo moje mamka. Protože těm ty hadry prodávají především. A protože nikdo nemáme perfektní ploché břicho, i když jsme hubené. Nikdo nemáme dokonalá prsa a zadek. A většině z nás fakt nechybí lýtkový sval na noze.
Mně by prostě vůbec nevadilo být "holka z plakátu" a vědět už dopředu, jestli my to oblečení vůbec sedne... Hádám, že vám asi taky ne.
Všechny holky patří na plakát! ;)