Spodní prádlo pro všechny? Jasně, od Rihanny
Už delší dobu můžeme sledovat zoufalou snahu některých módních značek registrovat fakt, že po světě nechodí jen lidé ultra hubení, ale také různě tlustí, různě tencí a zaoblení, s jinou barvou kůže než bílou a jinými vlasy, než přísně rovnými blond. Existuje ale jen málo populárních a známých značek, které to berou v potaz tak jako Fenty neskutečné popové divy Rihanny.
Spousta velkých značek začala vydělávat na kolekcích pro těhotné. V katalogu HM se sem tam objeví nějaká ta plus size modelka a i v Nike už si všimli, že nejen hubená holka se může rozběhnout. Victoria Secret pustila na své molo první transgender modelku... Já jsem si ale pořád nevšimla, že by nějaká značka opravdu dokázala na své přehlídce a hlavně ve svých kolekcích a velikostech výrobků reprezentovat většinu normální populace.
Když vidíte téměř všechny módní přehlídky, obvykle si prostě musíte říct: "A komu to oblečení chcete jako prodávat, když ho může nosit sotva pár lidí na Zemi? Nemám velikost 0 a tenhle střih mi nesluší." S blížícím se vstupem do nového desetiletí 21. století se však karta opravdu pomalu otáčí.
První značka, která se rozhodla změnit směr a ukázat, že i holky, které nemají vyžehlené břicho, jsou na vozíčku, nebo jim je víc než 25, taky chtějí hezké prádlo, byla "aerie" - odnož americké oděvní společnosti American Eagle. Jejich kampaně ve spolupráci s britskou modelkou známou jako Iskra (celým jménem Iskra Lawrence) jim zvedly prodej o desítky procent. Proč? Protože ukázaly lidem, že je v pořádku vypadat různě a chtít se dobře obléknout. Tak málo stačilo k poměrně slušnému marketingovému úspěchu.
"Real me" kampaň od aerie nápadně připomíná starou kampaň Dove, úspěch měla rozhodně podobný.
Fenty od Rihanny jde ale dál. Rihanna začala se značkou kosmetiky FentyBeauty - její cíl byl vytvořit make-up pro ženu téměř každého odstínu pleti od dokonale porcelánové po čokoládovou. Člověk by se divil, ale stále je dnes pravdou, že pokud jste příliš tmavá nebo příliš světlá, je problém sehnat správný odstín líčidel. FentyBeauty tak díky tomuhle jendoduchému triku svými příjmy přeskočila dobře vynášející značky pseudocelebrit jako jsou Kardashians.
Již druhý rok se také konala super tajná VIP módní přehlídka FentyXSavage, což je řada spodního prádla navržená pod Rihanny značkou a její přehlídky jsou vyhlášené tím, že prádlo nosí modelky všech velikostí a barev. Savage také prodává několik různých odstínů tělových barev a upřímně - viděli jste někdy v obchodě víc odstínů tělové? Prostě všichni potřebujeme padnoucí podprsenku jedno jak vypadáme a Rihanna to pochopila. Její kolekce je tak teď sledovanější než každoroční Victoria Secret fashion show, která zatímco Fenty roste v prodejích, VS zavírá v posledních letech své nerentabilní pobočky.
Módní přehlídky a hlavně modelky Fenty boří klasickou představu o tom, jak má modelka vypadat. Což je samozřejmě sympatické zákazníkům a neváhají utrácet...
Asi nemá smysl hledat za tím víc než dobrý podnikatelský záměr. Na druhou stranu Rihanna je nejen dobrá podnikatelka, ale taky má dobrý důvod, proč to dělat. Sama během své kariéry bojovala s šikanou médií ohledně její proměnlivé váhy a chce tak učinit dobrou módu dostupnou pro ženy všech tvarů. Což jí umožňuje cílit produkty na mnohem širší publikum a jak všichni víme, peníze nemají jenom ti lidé, kteří jako by vypadli z obálky módního časopisu.
Navíc jde tento marketingový úspěch příkladem ostatním firmám, které se teď zoufale snaží dohnat své zpoždění. Mac, Maybelline i Dior v reakci na FentyBeauty rozšířili nabídku barevných tónů make-up bází. Takže? Možná když tomu dáme pár let, dojde i ostatním firmám, že lidi nevyjíždějí z jedné linky jako přes kopírák. A mezitím si můžete užít něco málo klipů z luxusních Fenty přehlídek.
Protože Riri možná leckdy otiskly v bulváru, protože se oblíká "divně", ale upřímně - tahle holka je jedna z mála, která ví, jak hodit tradiční módu do nového kabátu, zaexperimentovat a šokovat lidi něčím fantastickým.
Navíc jakožto velmi vlivná zpěvačka a textařka nemá Rihanna problém se svými známostmi udělat z přehlídek Fenty opravdu luxusní uměleckou podívanou a zve si podobně jako Victoria Secrat aktuálně populární interprety, aby na přehlídkách vystoupili. Na youtube se tak dají najít nejen live verze různých hitů, ale také naprosto dechberoucí taneční vystoupení od Halsey, Normani nebo přímo Rihanny. A to rozhodně nejde nesdílet...